Kematian Hati

basmalah

Tulisan asal: Almarhum KH Rahmat Abdullah (Alih Bahasa daripada Bahasa Indonesia)

Idea :  Halaqah Online

.

Banyak orang tertawa tanpa menyedari sang maut sedang mengintainya.

Banyak orang yang bersegera datang ke saf solat – kononnya orang yang amat merindukan kekasih. Sayang, ternyata ia datang tergesa-gesa hanya agar dapat segera pergi.

Seperti penagih hutang yang kejam ia perlakukan Tuhannya. Ada yang datang sekadar memenuhi tugas rutin mesin agama.

Dingin, kering dan hampa, tanpa penghayatan.

Hilang tak dicari, ada tak disyukuri.pengorbanan

Dari jahil engkau disuruh berilmu dan bukan sekadar untuk berhenti hanya pada ilmu. Engkau dituntut beramal dengan ilmu yang ALLAH berikan. Tanpa itu alangkah besar kemurkaan ALLAH atasmu.

Tersanjungkah (terasa banggakah) engkau yang hebat berbicara tentang keheningan senyap disaat rintih istighfar, kecupak air wudhu’ pada dinginnya malam, lapar perut karena puasa atau kedalaman munajatmu dalam rakaat-rakaat panjang?

Tersanjungkah engkau dengan licin lidahmu bertutur, sementara dalam hatimu tidak ada apa-apa?

Kau kunyah mitos pemberian masyarakat dan orang-orang berhati jernih bersangka baik, bahawa engkau adalah seorang saleh, alim, abid lagi mujahid, lalu puas meyakini itu tanpa rasa ngeri.

As-Shiddiq Abu Bakar r.a saja selalu gementar saat dipuji orang!

“Ya ALLAH, jadikan diriku lebih baik daripada sangkaan mereka, janganlah Engkau hukum aku karena ucapan mereka dan ampunilah daku lantaran ketidaktahuan mereka”, ucapnya lirih.

Ada orang bekerja keras dengan mengorbankan begitu banyak harta dan dana, lalu ia melupakan semua itu dan tak pernah mengenangnya lagi.

Ada orang beramal besar dan selalu mengingat-ingatnya, bahkan ada yang menyebut-nyebutnya.

Ada orang beramal sedikit dan mengclaim amalnya sangat banyak.

Juga ada orang yang sama sekali tak pernah beramal, lalu merasa banyak amal! Malah menyalahkan orang yang beramal, karena kekurangan atau ketidaksesuaian amal mereka dengan lamunan peribadinya, atau tidak mau kalah dan tertinggal di belakang para pejuang.
Mereka telah menukar kerja dengan kata..!

Dimana kau letakkan dirimu?

broken-heart

Sewaktu kecil, engkau begitu takut gelap, suara dan segala yang asing.
Begitu kerap engkau bergetar dan takut.

Sesudah pengalaman dan ilmu makin bertambah, engkaupun berani tampil waima di hadapan sultan tanpa rasa gentar.

Semua sudah jadi biasa, tanpa rasa.

Telah berapa hari engkau hidup dalam lumpur yang membunuh hatimu sehingga getarannya tak terasa lagi saat maksiat menggodamu dan engkau meni’matinya?

Malam-malam berharga berlalu tanpa satu rakaatpun kau kerjakan.
Usia berkurang banyak tanpa tangga kedewasaan rohani meninggi.

Rasa malu kepada ALLAH, dimanakah kau kubur ia ?

Di luar sana rasa malu tak punya harga. Mereka jual diri secara terbuka lewat layar kaca, sampul majalah atau bahkan melalui penawaran langsung.

Ini potret negerimu : 228 000 remaja adalah penagih. Daripada 1,500 responden pelajar sekolah menengah, 25 % mengaku telah berzina dan hampir separuhnya setuju remaja berhubungan seks di luar nikah asal jangan dengan perkosaan tanpa rela!

Mungkin engkau mulai berfikir “Biasalah..” bila bermain mata dengan aktivis wanita (sama ada engkau lelaki atau sebaliknya), di celah-celah rapat atau berdialog dalam jarak sangat dekat?. Atau bergayut dengan menambah waktu yang tak kauperlukan,  sekadar melepas kejenuhan dengan canda gurau jarak jauh

Betapa biasanya ‘dosa kecil‘ itu dalam hatimu.

Kemana getarannya yang gelisah dan terluka ketika dulu, saat “TV Thaghut” menyiarkan segala “kesombongan jahiliyah dan maksiat”?
Saat engkau muntah melihat laki-laki (pondan) berpakaian perempuan, karena kau sangat mendukung ustadzmu yang mengatakan jika ”ALLAH melaknat laki-laki berbusana perempuan dan perempuan berpakaian laki-laki,” apa tertawa riang menonton acting mereka tidak dilaknat ?

Ataukah taqwa berlaku saat berkumpul bersama, lalu yang berteriak paling lantang “Ini tidak islami” berarti engkau yang paling islami? Sesudah itu urusan tinggallah antara engkau dengan dirimu, tidakkah ALLAH ada disana?

1-1

Sekarang engkau telah jadi kader hebat.
Tidak lagi malu-malu tampil.

Justeru engkau akan dihadang tentangan: sangat malu untuk menahan tanganmu dari berjabatan tangan lembut lawan jenismu yang muda dan segar.

Hati yang berbunga-bunga didepan ribuan massa.
Semua gerak harus ditakar (control) dan maka jadilah pertimbanganmu tergadai pada kesukaan atau kebencian orang, walaupun harus mengorbankan nilai terbaik yang kau miliki.

Lupakah engkau, jika tembakanmu ke sasaran meleset 1 milimeter, maka pada permulaan sejauh 300 meter ia belum tersasar walau 1 milimeter lagi ?

Begitu jauhnya inhiraf (penyimpangan) di kalangan awam, sedikit sebanyak karena para elitenya telah salah melangkah terlebih dahulu.

Siapa yang mau menghormati ummat yang “kiay”nya menitip ratusan ribu kepada seorang perempuan yang beberapa minit sebelumnya ia setubuhinya di sebuah kamar hotel berbintang, lalu dengan mudahnya mengatakan “Itu maharku, ALLAH waliku dan malaikat itu saksiku” dan sesudah itu segalanya selesai, berlalu tanpa rasa bersalah?

Siapa yang akan memandang ummat yang da’inya ber-pose lekat dengan seorang perempuan muda artis penyanyi lalu mengatakan “Ini anakku, karana kedudukan guru dalam Islam adalah ayah, bahkan lebih dekat daripada ayah kandung dan ayah mertua”

Akankah engkau juga menambah barisan kebingungan ummat lalu mendaftar diri sebagai ‘alimullisan (alim di lidah)?

Apa kau fikir sesudah semua kedangkalan ini, kau masih aman dari kemungkinan jatuh ke lembah yang sama?

Apa bezanya seorang remaja yang menzinai teman sekolahnya dengan seorang alim yang merayu rakan perempuan dalam pergerakan da’wahnya?

Akankah kau impikan penghormatan masyarakat awam karena statusmu, lalu kau serang maksiat mereka yang semakin tersudut oleh retorikamu yang menyihir ?

Bila demikian itu,… koruptor semacam apa engkau ini?

Pernahkah kau lihat sepasang ibu dan bapa dengan anak remaja mereka.

Perhatilah langkah mereka di pasaraya sana. Betapa besar sumbangan mereka kepada modernisasi dengan banyaknya membeli produk junk food, semata-mata karena nuansa “westernnya”.

Engkau akan menjadi faqih pendebat yang hebat saat engkau teguk minuman halal itu, dengan perasaan “lihatlah, betapa Amerikanya aku”.
Memang, soalnya bukan Amerika atau bukan Amerika, melainkan apakah engkau punya harga diri.

Mahatma Ghandi memimpin perjuangan dengan memakai pakaian tenunan bangsa sendiri atau terompah tempatan yang tak berjenama. Namun setiap ia menoleh ke kanan, maka 300 juta rakyat India menoleh ke kanan. Bila ia tidur di rel kereta api, maka 300 juta rakyat India akan ikut tidur disana.

Kini, datang “pemimpin” ummat, ingin mengangkat harga diri dan penghormatan ummat dengan pamerkan kereta dan rumah mewah, “kedai emas berjalan”, juga segudang aksesori.

Saat fatwa dihebahkan, telinga ummat telah tuli oleh dentuman berita tentang hiruk pikuk pesta dunia yang engkau ikut mabuk disana.
“Engkau adalah penyanyi bayaranku  yang kukumpulkan dengan susah payah. Bila aku bosan, aku bisa memanggil penyanyi lain yang kicau merdunya lebih memenuhi seleraku”

.

Advertisements

16 responses to “Kematian Hati

  1. aunaz fifteena 9 April, 2009 at 9:12 am

    Subhanallah..
    Masyaallah hebat sungguh penulisan ni, sampai menusuk ke hati. Karya Arab dan Indonesia hebat bangat bahasanya.

  2. hatimati 9 April, 2009 at 12:08 pm

    memang tersentuh..

  3. kaamyl 10 April, 2009 at 4:02 pm

    salam.. gambar pantai kat atas tu kan.. cam kat brighton! :D

  4. adiLa 11 April, 2009 at 1:44 am

    salam wbt..

    .

    aunaz fifteena:
    Alhamdulillah..moga kita dapat ambil ibroh daripadanya.

    .

    hatimati:
    semoga hati kita dapat hidup selepas ini.insha-Allah ;)

    .

    kaamyl:
    tak ingatla pic tu curi dari mana. ntah2 memang brighton kut.
    seramnya brighton! erkks..~

    :-)

  5. mumu 5 June, 2009 at 9:48 pm

    bagus lah kak nova ni.mumu sedikit sebanyak menghisab diri. tapi masih sedih kerana betapa banyak teguran2 seperti ini sudah mumu baca. namun lekatnya sedikit sahaja. dosa2 masih bertambah dan tak tahu betapa banyak kebaikan dan pahala yang dibuat. selalu alpa dengan dunia.

    p/s: kak nova ingat lagi tak mumu nie?:(

  6. adiLa 26 June, 2009 at 2:23 am

    sori late mumu..
    ingat..mana boleh lupa =)

    erm..courage is what counts mumu..keep up da gud effort..

    ‘lekat’ atau tidak tu, pada hati kan?
    hati yg slalu bolak-balik..hati yg resah..hati yg kotor..

    hati itu milik Sang Pencipta Hati..
    jom kita byk2 doa minta dibersihkan hati=)

  7. ain farahain 4 July, 2009 at 2:45 am

    salam nova
    ain link kamu eh
    :D

  8. kak akma 7 July, 2009 at 10:58 pm

    salam makcik..

    when will be the next entry??hehe..

    post about the wedding plizzzzzzz..=)

  9. CReaTiVe SiFu 16 August, 2009 at 3:07 am

    menarik sungguh penulisan ini..amat meneusuk kalbu.. Mengingatkan hati2 yang lalai..

    20 aktiviti & Permainan Percuma Usrah/LDK di creativesifu.blogspot.com

  10. John 21 August, 2009 at 9:37 pm

    bos, bila mau kasi update sama ini blog?

  11. muharrikdaie 22 August, 2009 at 11:37 pm

    Sebahagian muhasabah yang perlu kita teruskan. Terjadinya semua itu disebabkan oleh jiwa yang jauh dengan kesufian …

  12. adiLa 28 August, 2009 at 3:41 am

    salam kalian.maap ye sgt lambat.heh.

    ain farahain : oh ok.nova pun link ain juga yeh :)

    kak akma : hehe.susah peminat saya nih. baru post pasal wedding tuh. beribu pics. tapi banyak posing lebih2 ah. kat blog ni pose yg umum saje~

    ameerahdiana : nova da datang! ;) (dengan harapan dapat segera mengikut jejak langkahmu.hehe

    CReaTiVe SiFu : saya edit saja.
    bagus bisnes kamu!

    John : oh, bos manyak bizi woo. soli ma..!

    muharrikdaie : sama2 muhasabah. [pic anda tu nampak sedih benor ye.byk masalah umat kan.huhu]

  13. muharrikdaie 28 August, 2009 at 8:27 am

    Taklah! Masaalah ummat banyak du’at lain boleh fikirkan tapi masaalah akhirat saya ni agaknya … banyak dosa yang tak terampun …menjadikan hati dan amal makin futur! Doa doakan.

    sis jangan lupa link kan blog saya ok. Dapat jugak ramai kawan untuk nasihatkan kalau terlampau banyak masaalah

  14. Ajah 28 August, 2009 at 10:29 am

    siyes gamba kt atas tu mcm kt brighton.. saya ada amik gamba dengan tu.. tu mcm Pier yang terbakar bberapa puluh tahun lalu.. (err, Kameel, betulkan kalo tersilap fakta)
    :)

  15. Millard 25 January, 2013 at 6:25 am

    My developer is trying to convince me to move to .
    net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs.
    But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on a variety of websites for about a year and am concerned about switching to another
    platform. I have heard very good things about blogengine.
    net. Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it?

    Any help would be really appreciated!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: