Monthly Archives: August 2008

Buka la tudung ni…

“Buka..buka..!” rengek Iman, belum menjangkau tiga tahun pun usianya.

 

“Buka apa?” saya tak beberapa faham.

 

“Buka tudung ni..” di atas pangkuan Kak Na, Iman menarik tudung saya.

 

“Kenapa nak buka?” hairan saya akan permintaanya.

 

“Buka.. panaash kan..” waduh, bijak sekali anak kecil ini.

 

Tak tahu saya nak menjawabnya. Entah, panaskah? Ketika itu saya tidak panas pun. Tapi saya tak tahu bagaimana nak memberi jawapan terbaik kepada kanak-kanak sekecil itu.

 

“Tak boleh..papa iman kan ada. Tak boleh buka,” semoga dia faham. Tapi seperti tidak mungkin! Muda sangat..

 

“Buka..bukala..” terus dia merengek lagi.

 

“Tak boleh..aurat. Tak boleh buka depan laki-laki,” semoga lebih jelas lagi.

 

Saya terus lari selepas dinasihati Kak Na-> kadang-kadang jangan dilayani permintaan anak kecil, nanti dia makin bising. Saya pun ikut saja lah..

Mungkin dia lihat saya seorang sahaja yang bertudung di rumah itu, tak puas hati jadinya. Rimas matanya, mungkin.

Secara jujurnya, sampai sekarang saya kadangkala terkedu apabila disoal soalan sebegini. Bukan tak tahu jawapan, bukan tak kuat pegangan, tapi ragu-ragu dengan penerangan. Takut jawapan yang diberi kurang bernas, makin keliru pula mereka.

 

Saya punya jawapan saya sendiri, tetapi, bagi saya terlampau panjang untuk dihuraikan pada orang yang bertanya, terutamanya soalan ‘panas atau tidak’. Kalau yang bertanya memang kelihatan nak mengetahui dan nak mendengar ulasan, bolehla saya hurai panjang lebar. Kalau yang bertanya seperti rushing, jawapan saya pun rushing juga. Kemudian, mulalah saya terkenang-kenang jawapan yang diberi. Kadang-kadang menyesal terberi jawapan yang tak jitu dan persis.

 

Pernah seorang penceramah berseloroh, apabila beliau bertanya kepada kaum hawa, “Panaskah memakai tudung?”

Lantas, ramai-ramai mereka menjawab, “Tak..”

Tapi yang memusykilkan, ada pula yang mengipas-ngipas seperti tidak cukup udara. Mestilah kepanasan kan?

 

Panas itu sendiri sungguh subjektif. Setiap orang lain-lain penerimaan darjah kepanasan mereka. Saya kadang-kadang hairan bagaimana orang boleh tidur dengan air-cond. Saya akan menggigil kesejukan esoknya!

 

Oh ya, berbalik kepada isu tudung, saya sangat suka cerita Ustaz Hasrizal dalam blognya. Apabila orang bertanya tujuan memakai tudung, lebih baik kita mengajaknya berfikir dahulu. Soal perlu memakai tudung atau tidak adalah soalan yang mungkin ketujuh, atau kelapan yang perlu diselesaikan. Soalan pertama ialah untuk menyelesaikan soalan TUJUAN HIDUP.

Bagaimana kita mahu mengetahui tujuan hidup kita? Tentulah daripada penciptanya. 

 

Setiap ciptaan di bumi ini sendiri ada tujuan penciptaannya. Tujuan kereta, telefon, pensil, waima pemadam pun ada tujuannya tersendiri.

 

Katakan sebuah telefon bimbit, mestilah penciptanya yang mengetahui tujuan sebenar beliau mengasaskan telefon seumpama itu. Mudah dibawa ke mana saja, misalnya. Banyak kegunaannya yang lain. Tetapi, kalaulah diberikan kepada anak-anak kecil.. tahukah budak tersebut akan kegunaannya? Kalaupun tidak untuk main tekan-tekan sahaja, mesti untuk dibaling-baling seperti bola, cuma bola dalam edisi yang tidak bulat. Kerana kanak-kanak tidak belajar…mereka tidak tahu, apa tujuan penciptaan telefon bimbit itu. Yang mereka nampak, semua benda adalah permainan.

 

Kita yang sudah dewasa ini pun, katakanlah selama ini duduk di pulau tak bermanusia, sekali tercampak sebiji handphone dari langit, tahukah kita akan kegunaannya? Kalau kita hebat sangat pun, tunggu sehari selepas kita habis mengexplore telefon tersebut, baharulah arif sedikit.  Itupun kadangkala, banyak lagi functions yang kita tak tahu, kan? Telefon bimbit yang saya ada sekarang ini pun, sudah dua bulan  pun masih banyak yang saya tak tahu. Saya laju call and message je!

 

Kalaulah saya dapat berjumpa dengan Tauke si pencipta Sony Ericsson, mahu saja saya borak-borak minum kopi sambil belajar bersama beliau setiap satu kegunaan pelik-pelik dalam handphone tersebut. Tapi memandangkan mustahil, tauke tersebut memang belum masanya untuk berkenalan dengan saya lagi, maka manual user yang diberikan sudah amat-amat berguna. Kalau saya mahu menjadi pengguna handphone yang expert, saya mesti memahami dan khatam dahulu manual user tersebut, kan? Saya juga perlu patuh dengan peraturan menggunakan handphone tersebut, seperti tidak boleh direndam dalam air dan sebaiknya menggunakan casing khas supaya tidak tercalar.

 

Begitu juga dengan Pencipta kita. Tanyalah  pada-Nya, tujuan kita diciptakan. Kemudian barulah tanya tujuan Beliau menetapkan peraturan-peraturan lain seperti memakai tudung. Oleh kerana Beliau masih belum masanya untuk bersua dengan hamba-hamba-Nya, maka manual user Al-Quran telah disediakan untuk kita. Untuk menjadi hamba-Nya yang sebenar-benarnya True Believers, kita perlulah memahami dan khatam isi kandungan Manual User yang disedakannya terlebih dahulu..kankankan??

 

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.”

[Adz-Zariyat, 51:56]

Air sungai warna apa sebenarnya..?

“Kenapa air sungai kamu warna hijau ni?” soal Cikgu Latifah, guru Pendidikan Seni yang merangkap guru kelas saya pada waktu itu.

 “Yelah cikgu. Memang air sungai warna hijau kan,” saya menjawab, lurus.

Lillahi ta’ala, sehingga usia 8 tahun itu, saya tak pernah melihat warna air sungai selain warna hijau dan coklat!

“Tu sungai kamu je, Nova. Orang biasanya letak warna biru la,” Cikgu Latifah seperti menahan ketawa melihat lukisan saya.

Terpaksa saya membaiki lukisan saya semula..

 

 

ini bukan lukisan saya~

ini bukan lukisan saya tau..

 

“Kenapa biru, ek cikgu? Tak pernah jumpa pun sungai warna biru. Air laut warna biru pernah la nampak,” soal saya pula, nak menegakkan juga mata saya yang masih belum rabun.

“Biru tu tandanya bersih. Sungai kat sini banyak dah tercemar, itu yang kamu nampak warna hijau. Dah kotor, bercampur lumpur keladak.”

“Ooo..”baru saya faham. Pelajaran baru untuk waktu itu. Ehm, ini bukan cerita dongeng ya!

Kemudian banyak lagi pertanyaan saya pada Cikgu Latifah, (**kerana saya memang suka bertanya ;-p )- air laut memang nampak biru, tapi bila letak dalam gelas kenapa jadi putih?

Kenapa dalam lukisan kita letak gunung warna hijau, tapi kalau tengok gunung yang jauh-jauh tu nampak warna biru? Tapi pelik juga, mana ada pokok (di gunung) warna biru!

Akal budak kecil. Tapi logik kan pertanyaan saya??

Adegan ini kalau kita renungi dalam-dalam, ada pengajaran di sebaliknya.

Apa yang kita lihat, tak semestinya itu yang hakikat. Memang mata tidak pernah menipu, tetapi banyak faktor lain yang perlu diambilkira untuk mendapatkan penilaian yang lebih persis dan jitu.

Daripada kisah saya ketika Darjah Dua ini, puncanya kerana saya masih tidak faham konsep-konsep pembiasan yang menyebabkan warna yang dilihat mata kasar berbeza-beza.

Dan juga kerana saya masih belum banyak melihat dunia, sekarang baru saya sudah jumpa sungai-sungai yang berwarna ‘biru’!

Begitu juga hidup kita sehari-harian. Penilaian manusia selalu melihat pada mata kasar semata-mata. Sebab itulah penilaian setiap orang selalu berbeza. Cuma apabila seseorang itu mengkaji dengan lebih teliti, barulah dia sedari akan realiti yang hakiki. It takes time.

Jadi kita tak perlu kita terlampau gusar dengan pandangan manusia!

 

Wallahua’lam.

 

 

**saya biasanya tidak banyak soal hanya apabila dua situasi:

-sudah memang faham, tak perlu ulas panjang-panjang

-sangaaat tidak faham, jadi tak tahu nak tanya dari mana! (yang ini selalu berlaku di kelas sekarang~)

 

 

Mata Hati

by: Hijjaz

Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Pandangan hati itu yang hakiki
Kalau hati itu bersih

Hati kalau terlalu bersih
Pandangannya kan menembusi hijab
Hati jika sudah bersih
Firasatnya tepat kehendak Allah
Tapi hati bila dikotori
Bisikannya bukan lagi kebenaran

Hati tempat jatuhnya pandangan Allah
Jasad lahir tumpuan manusia
Utamakanlah pandangan Allah
Daripada pandangan manusia

 

i.a.w mode

Bismillah.

Mungkin ini antara halangan untuk mengupdate blog. Ditambah dengan komitmen lain.

Statistic bulanan pengunjung blog pun lawa grafnya:

(pemilik blog sahaja tak buka blog sendiri, apetah lagi orang lain=)

Akan cuba untuk aktif kembali apabila buka kolej nanti. Atau mungkin ketika itu Trial? hehe. Alasan untuk tidak aktif sekali lagi. Saya lemah time management!

Terima kasih semua yang bersama iaw..

Terima kasih sangat-sangat juga pada Mr. Small yang sangat pandai ambil hati.

“An event that is not as big as IAW, outside there – Olympic” (pandai main ayat betul..iaw kecik je sir.. anyway, thanx!8)

Sangat suka assembly tadi!

Semoga akan berjalan dengan jayanya. Ameen.

 

Proudly brought to you by:

Ehem.. gambar muslimah kah itu?

Salam..

Sudah lama saya ingin post artikel ini. Tapi asyik lupa je.

Mungkin ramai yang sudah baca di iluvislam.

Tak mengapalah, kita berkongsi bagi yang belum mengetahui. Kita saling memperingati bagi yang sudah sudah mengetahui.

Sumber asal: http://wewr.blogdrive.com/archive/51.html


Muqaddimah
Terkadang bila melayari weblog-weblog rakan, menjelajah ke dalam dunia maya bagi manusia yang memayakan diri mereka, saya merasa hairan melihat sesetengah weblog muslimah, yang bertudung, yang menutup aurat, tidak segan silu pula untuk memaparkan gambar masing-masing. Tiadalah terlalu salah untuk memaparkan gambar  anda, ya muslimah sekalian, namun, sayangnya, anda terlupa bahawa gambar yang anda posting itu adalah gambar sebesar skrin 17 inci! Setiap butir jerawat dan bulu halus di muka anda terpampang rapi!

Muslimah & Gambar : Ada apa dengannya?

Tidaklah tujuan saya mengaibkan kalian. Saya adalah rakan kamu. Sahabat kamu. Yang enggan melihat wajah-wajah anda itu, dipaparkan sewenang-wenangnya kepada orang. Biarpun wajah bukan aurat mengikut sesetengah mazhab, namun tatkala fitnah mengundang, tidakkah ia melayakkan ianya ditutup dari pandangan umum?

Muslimahku,
Dunia internet semakin berkembang maju. Satu hari, satu weblog, mungkin berjuta-juta orang yang melihatnya setiap hari. Di kalangan mereka ada yang bagus, yang menundukkan pandangan selaras firman Allah dalam Surah An-Nur “Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan.” Namun, kita harus akui, bahawa di kalangan jutaan orang itu, ada yang hatinya sakit, ada yang jiwanya perit menanggung kesakitan akibat terlihat wajah-wajah kamu biarpun kamu bertudung litup.

Muslimahku. Kalau kita lihat dunia gambar bukan main maju lagi. Dahulu, cuma setakat kamera yang perlu dicuci gambarnya. Kini, telefon juga menjadi kamera. Kamera pula lebih dahsyat, lebih instant, sesegera mee segera yang sama kerosakan yang dibawanya, penyakit hati.

Alangkah malangnya, kalau wajah-wajah anda yang terpamer itu, mengundang gejolak rasa di jiwa insan bernama lelaki, yang beriman akan beristighfar dan memujuk hati, manakala yang sakit jiwanya, akan mula mengganggu anda. Mula memburu anda dengan SMS, telefon, hatta mungkin mendekati anda, dengan tujuan memiliki anda….Hanya kerana satu kesilapan yang mungkin anda tidak terniat, wajah anda terpampang besar di internet!

Gambar adalah bayangan realiti. Namun mungkin juga ia fantasi. Kadangkala tertipu juga lelaki pada fantasi Photoshop, Fireworks dan seribu satu pengedit gambar lagi. Kalau itu memang tujuan anda, anda tanggung sendirilah. Tapi kalau niat anda cuma berkongsi, dengan tanpa sedar mengajak fitnah bertandang, maka amaran saya, hati-hatilah!

Penyelesaiannya
Andalah sahaja yang mampu menyelesaikannya. Bukan orang lain. Diri anda, andalah yang harus menjaganya. Apa tujuan anda bertudung dan menutup aurat? Bukankah kehendak syariat dan ingin menutup pandangan orang kepadamu? Maka, soalan saya, menundukkan pandangan bukan kehendak syariatkah? Memaparkan wajah anda besar-besar menutup pandangan orang terhadap andakah?

Kerana weblog-weblog dan web foto itu milik anda, seharusnyalah anda kecilkan wajah-wajah anda dengan mengecilkan saiz gambar itu. Banyak cara boleh dilakukan menggunakan perisian pengedit gambar. Belajarlah daripada yang tahu. Hindarkanlah aksi-aksi dan posing-posing yang hanya akan menambahkan lagi kerosakan jiwa masyarakat. Sekiranya niat anda hanya ingin berkongsi dengan rakan muslimah anda, lakukanlah secara tertutup. Elakkan posting yang boleh dilihat oleh segala macam jenis orang. Kalau lebih mudah, anda kirim saja emel bergambar pada rakan muslimah anda itu.

Ingat, wajah anda, anugerah Allah. Anugerah Allah itu hanya layak dilihat berkali-kali oleh yang layak sahaja.

Wallahu A’lam.

Saya tertarik dengan satu pendapat di Forum iLuvislam: http://www.iluvislam.com/v1/forum/viewthread.php?forum_id=49&thread_id=2795&rowstart=0

(antara arguementnya: wanita saja ke yg xbaik tunjuk gambar? Lelaki bagaimana?)

 

Let’s think about it. We learn from mistakes. Jom ubah!

Oh ya, jikalau ada antara kita tak begitu setuju dengan artikel ini, tak mengapalah. Tapi, jangan kita pula yang upload gambar orang lain sudah.. ;) Kesian kat kawan tu..

%d bloggers like this: