Yang lepas dah terlepas, yang mendatang pastikan ditatang!

Bismillah.

Tak sampai pun lima hari senior di kolej meninggalkan kami.

Bagi pelajar junior seperti saya, kami cuma mempunyai setahun sahaja lagi sebelum kami mengikut jejak langkah mereka. Tinggi harapan kami, agar kami dapat memanfaatkan masa setahun ini dengan sebaiknya. Kami berdoa, agar kami tidak meninggalkan kolej nanti dengan penuh kekesalan.

Baru lima hari Majlis Wida’(perpisahan) di kolej. Tetapi Majlis Wida’ di sekolah dahulu pun masih tetap segar dalam ingatan.

Sambutan yang ringkas, hanya di Musolla Al-Hidayah dengan sesi bermaafan dan bersalam-salaman dengan seluruh warga aspuri. Bukan sengaja menangis-nangis, ya memang perempuan sangat mudah menangis, tapi pasti ada sebab yang ditangiskan. Bisik-bisik saya bersama Liyana Damanhuri, Exco Badan Disiplin Sekolah pada malam itu, “Dah selesai ke tugas kita, Yana..?” “Mission incomplete..”

Muhasabah kami bersama, sepanjang lima tahun kami di sana, apa sahaja yang telah kami lakukan. Memegang jawatan ini itu, tapi sejauh manakah kami berusaha memikul amanah tersebut. Sesudah melepaskan kesemua jawatan, baru ketika itulah dihantui rasa bersalah, adakah saya sudah melaksanakan tugas dengan baik atau tidak.

Baru sekarang terasa ingin betulkan ini itu. Terasa ingin meminta kembali kesemua jawatan tersebut. Ingin qada’ apa yang tertinggal.

Yang lepas dah terlepas..

Sepanjang memegang jawatan sebagai pengawas (kami panggil KP), dan juga Badan Dakwah & Kepimpinan (BDK), saya banyak bercakap soal peraturan sekolah sahaja. Jarang sekali mengaitkan dengan tarbiyah yang sebenarnya lebih mengetuk jiwa.

Teringat satu hari seorang adik XXX meminta bantuan saya untuk tolong menegur seseorang, “Kak Nova, akak nampak tak baju YYY tu, fit and pendek. Kak Nova tolong tegur boleh?” Sebenarnya saya memang dah nampak adik YYY tu memakai baju tersebut. Tapi saya tak punya kekuatan nak menegur. Baharu diminta adik XXX ni, barulah saya nak bertindak! Itupun.. saya tak betul juga. Saya hanya mengaitkan dengan peratuuran sekolah – mesti baju bawah punggung.

Tidak pula saya meneyelitkan unsur tarbiyah sebenar; entah-entah nanti adik YYY tu fikir, di sekolah saja tak boleh pakai, tapi di tempat lain boleh! Mudah-mudahan tidak..

Banyak lagi contoh lain sebenarnya. Selaku KP dan BDK, saya selalu menerhadkan peraturan sebagai peraturan sahaja. Sebagai contoh, BDK ada menetapkan waktu lewat solat. Solat Zohor paling lewat jam 2.45petang. Selepas pada waktu itu, kami akan mengambil nama mereka yang lewat untuk tindakan disiplin.

Sekarang baru saya terfikir, kalaulah kami berjaya menerapkan kefahaman mengapa perlu solat awal, apa hukum melewatkan solat secara sengaja, maka peraturan itu tidak perlu diwujudkan pun. Ia tidak praktikal sama sekali.

Hanya menambah beban BDK untuk penat-penat mengambil nama. Semua orang dengan kesedaran sendiri akan berpusu-pusu solat di awal waktu. Tidak perlulah kakak-kakak atau kawan-kawan sebilik bertanya banyak kali, “Korang (BDK) ambik nama pukul berapa?”

Mereka ni takut kami ambil nama atau takut azab Allah..?

Memang tak mustahillah pemberontakan sering saja berlaku, seperti penat mendengar tentang peraturan. Yang lebih menyedihkan, ada yang mempertikaikan soal memakai sarung kaki atau tidak. Soal tudung labuh. Soal lewat solat. Soal peraturan-peraturan yang menjadi imej para pelajar sekolah agama; yang telah kami warisi sejak sekian lama. Sebenarnya tentang soal muslimah atau tidak!

Di situ terserlah kesilapan kami. Kami tidak punya hujah. Apa yang kami jawab pun melihat kepada buku peraturan sekolah. Tidak pula kami respon berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Patutlah hujah goyah, mudah saja dipatah-patah. Ya Allah.. ampunkan kami. Kami belajar dari kesilapan.

Sekarang baru saya sedari, betapa penting kita mempunyai hujah. Mungkin kita tidak akan setara dengan Hujjatul Islam, Imam Ghazali. Beliau memang pandai berhujah untuk menegakkan yang haq. Tapi setidak-tidaknya ilmu yang ada itu perlu kita praktikkan dengan optimum.

Bagi saya (kini), pendidikan di sebuah sekolah agama sepatutnya sudah melayakkan kami faham tentang asas-asas fiqah untuk menjawab persoalan-persoalan yang diajukan. Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah serta Pendidikan Syariah Islamiah yang menjadi subjek teras di sekolah sepatutnya sudah cukupmembantu dalam hal ini.

Bukannya kita tidak belajar tentang cara istinbat hukum. Bukannya kita tak belajar tentang sebab nuzul ayat atau sebab wurud hadis. Bukannya kita tak diajar tentang dalil-dalil yang disepakati atau tidak. Bak kata seseorang teman, sebenarnya ilmu-ilmu tersebut adalah Fardhu Ain, bukan Fardhu Kifayah!

Mungkin penghayatan kita kurang.. Kita tak ‘menggunakan’ semaksimum mungkin ustaz-ustazah yang sangat ramai di sekolah. Kita tak menghargai iklim dini yang ada. Dan lebih berat pula ‘kesalahan’ bagi yang memegang tampuk pimpinan, kita mempunyai ‘kuasa’ di sekolah dan asrama, mengapa tidak kita selitkan unsur tarbiyah ketika melaksanakan peraturan?

Peraturan dicipta bukan untuk menghukum, tetapi untuk mendidik. Ah.. menyesal kemudian memang tak berguna.

La yuldaghul mu’min min juhrin marratain.

Orang mu’min tidak dipatuk satu lubang dua kali. (Riwayat Bukhari)

Saya tidak mahu mengulang kesilapan sama. Itu bukan ciri-ciri orang mu’min!

Kalau ada kawan-kawan junior yang terbaca tulisan ini, mari sama-sama kita manfaatkan setahun yang ada di kolej ini.

Kalau kita tidak mempunyai sebarang jawatan yang diamanahkan pun, kita tetap memegang amanah yang sangat besar daripada Allah – menjadi khalifah di bumi-Nya. Jadi, kita tetap mempunyai peranan di mana sahaja kita berada.

Yang mendatang pastikan ditatang!

Jangan kita menyesal apabila keluar daripada kolej.

Jangan kita tak keruan bila malaikat tanya, apa yang kita dah buat selama dua tahun di kolej……….?

Advertisements

2 responses to “Yang lepas dah terlepas, yang mendatang pastikan ditatang!

  1. haziqah 27 June, 2008 at 9:23 pm

    salam..
    yep bkn mudah nk mnegur org..
    lg2 kalu kite x de hujah yg kuat bkn..
    n bile kite ni bkn nye ada kuasa..
    sy pon sdg mngumpul kkuatan utk mncegah yg mungkar di U saye..
    stakat bnci dlm hati pbuatan maksiat tu hanya selemah2 iman..
    mau juga mningkatkan iman yg sntiasa mnurun ni..
    doakan saye eh..

  2. kak akma 3 July, 2008 at 4:04 pm

    balik nanti kimsalam kat musolla, kucing2, jamal, bantal sy dan meja fatimah tu okies..keh3~

    eh3, selipar pooh skali..cuci dulu ya cik nova..malu la bg x bercuci hari tu..kah3~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: