Saya nak couple..!!

Waktu: 12.05am
Tempat: L-14C aka chalet kakem

“Saya nak couple!!”

“Saya nak couple, nova.. Boleh tak?”

Sibuk si XXXXX meraung-raung ayat yang sama, sejak dari surau tadi lagi. Entah apa mimpinya. Virus selepas tamat exam menyerang agaknya.

Hehe..kempunan sangat ke? Boleh2..no hal.. Couple lepas kawin la!

Maka tiba-tiba saya teringat satu cerita; jom couple!

Ini kisah benar ni..dari seorang kawan yang kini sedang menuntut di sebuah kolej persediaan ke luar negara. Cuma cerita saya mungkin ada sedikit tokok tambah, dah hampir terlupa.

Kawan ni mencadangkan satu idea kepada kami suatu hari. Ini berdasarkan pengalamannya sendiri.

“Kalau ada orang nak ajak korang couple, nak chop ke, korang terima je,layan je..

Uih. Tersentak juga mendengar. Nampak macam alim je kawan ni. Dah ada gaya ustazah dah, tapi ajak kami couple pula!

“TAPI.. kenakan syarat! Zaman sekarang semua kena bersyarat kan. Nak beli jual rumah, waima nak jual buku di MUSCOM booksale (yang ni memang konfem-konfem tambahan sendiri daripada penulis ;p) pun ada syarat,”

“ Syaratnya- Kita takkan contact selama 6 bulan, dan dalam masa tu awak IKUTlah USRAH secara konsisiten, lepas tu baru kita declare couple.’

Bagaimana XXXXX?

Ada rasa ingin mencuba?~

“Ada dengan sorang mamat ni, lepas aku cakap camtu, kitorang set ok. Habis je enam bulan, dia tak contact aku pula. Aku start la dulu, bagi sms gedik-gedik sikit,

“Tau dia balas apa?”

“Astaghfirullah, lagho la awak ni. Ingat Tuhan ye, ingat matlamat hidup,”

Lorh..tak jadi pula nak couple!

Saya tak ingat apa sambungannya, kerana mendengar jawapan dari sms itu saja sudah cukup untuk buat saya pecah perut! Kalau tak salah, si kawan ni sudah mempraktikkan usaha sebegini kepada banyak lelaki. Masha-Allah..

Hurm.. menarik. Ada juga manusia yang berani mencabar iman dan nafsu manusia seperti kawan ni. Hurm..

(Masih tak tahan senyum sorang-sorang bila teringat cerita ni)

Usrah tunjang tarbiyah!

Tapi macam mana pula dengan kawan yang dulu sibuk-sibuk dengan usrah, recruit orang pegi usrah, tapi sekarang dia pula bercouple? Hurm..tepuk dada, tanya iman..Allahua’lam.

Faghfirli Ya Rabb..Aku belajar dari kesilapan..

p/s: Maaf ya, post ini tidak berniat untuk memperkecilkan mana-mana jantina atau sebagainya. Sekadar berkongsi. Open ur mind k? =)
8 responses to “Saya nak couple..!!

  1. haziqah 15 June, 2008 at 4:58 pm

    salam..idea yg amat baik utk mnolak seorg laki..
    owh saye suke bca blog awk terhibur dgn kisah2 dakwah dlm realiti sbnar ;)

  2. novaadila 15 June, 2008 at 5:43 pm

    salam haziqah..
    thanx ya..

    berani ke cuba? hehe.
    boleh mencuba, tp kalau after 6mths pun, si dia tetap nak ajak couple,di situ kena ada strategi lain ;)

    dan..di mana silapnya di situ.. usrah yang diikuti, atau hati sendiri..?
    ^-O

  3. akma 15 June, 2008 at 6:43 pm

    kamu!!sy sgt2 busy this 2 days..xde mase lg nk post pasal tu..tp, saya memang nak couple!!uiks, mcm tahu2 jer ayat awal2 tu ditujukan buat sape.hahah!!
    layout baru nmpk??hehe~

  4. fer 16 June, 2008 at 7:38 am

    hahaha…boleh jalan ke idea 2?kelakar r … kalu org laki 2 cam aku….mati r korang…
    urm tapi couple ni best tau…kata orang blum rasa blum tau ….tah ape2 tah.tapi xyah r couple2 ni…buang masa jerk…study dulu best…tapi kalu couple carik r yg kaya….boleh mintak macam2 wooo…..best tau.huhuhu…..

  5. novaadila 16 June, 2008 at 10:28 am

    reply for kak kema:
    ohh..saya baru plan nk rahsiakan identiti si peraung “saya nak couple”. tengok2 org tu ngaku sendiri.. huhu..
    maka, sini nak buat announcement :::
    kepada sesiapa yg ada hati pada saudari xxxxx- bolehla masuk meminang cepat2 kerana dia nk couple. sy tak izinkan dia couple, so, pilihan yg ada cuma kawen!
    selaku petsisnya, saya akui dia sudah sedikit matang. (hak3)
    dia juga pandai melayan tetamu, seperti mana melayan saya + hidangkn apa yg patut kepada sy yg slalu lepak di chaletnya.
    Dia juga pandai melayan anak2 kecil spt melayan karenah kanak2 di Tunas Harapan.
    Dia juga pandai berniaga, sperti niaga quran tafsir untuk charity di kolej.
    dia pandai macam2 lagi..~
    wa3.. kakem, jangan marah! nak couple kann??

    reply to fer:
    huhu.aku xpernah try pulak..tp kawan ni ada byk kali gak buat.usrah yg dia maksudkan tu mmg usrah yg betul2 usrah. yg memang mendidik jiwa..
    couple best? hehe..mcm ada pengalaman je;p tp kawen mesti lagi best..! aha..
    erm..kat sini, sama2 kita muhasabah, tak percaya ke kita allah da tentukan jodoh kita. couple lpas kawen la..n, kalau boleh, slagi blum betul2 bersungguh2 ada plan nak kawin, tak perlu nak meluah2 prasaan.. mana kita tau ada hati yg mudah cair kan? kalau kita buat orang hanyut.. macam mana tu..? memang niat baik, tp boleh ke kita aplikasikan prinsip marchiavelli yg mmg ditolak dunia?? =)

    wallahua’lam.

  6. akma 17 June, 2008 at 4:55 pm

    sy sgt malu2 kucing dgn statement anda..weyh, jgn lamar aku weyh, aku blom sedia!!kah3~
    nway, me dah post psl sy nak couple tu, but a bit weird!!hahah~

  7. iman 20 December, 2008 at 12:03 am

    saya wakil kaum adam.ehem2.hehe

    jgnla couple2 ni.rosak emosi.terganggu dgn hebatnya!

    jgn kate time gaduh, time masing2 ‘di awang2an’, mengganggu gak tu kan?buat something, asik teringat kat si dia, last2 keje pun tak jadi.

    caranya:katakan segala gala ayat jiwang anda pada si dia.
    jika anda mmg dr dulu bercouple dgn dia, itulah ayat2 anda yg terakhir.bagi yg baru nak stat, ni lah kali pertama dan kali terakhir utk anda mengucapkan ayat2 tersebut.
    so, be as jiwang as possible time tu.

    include ayat ni sbg penutup ucapan jiwang anda yg berjela2 itu padanya : ‘aku/saya/i akan melamar anda sbg isteri satu hari nanti/balik UK nanti/umur sekian..sekian nanti.

    lepas tu,jgn contact dah!J.A.N.G.A.N.simpanlah kata2 anda sampai anda betul2 nak melamar si dia nanti.

    tengokla time tu sejauh manakah kebenarannya kata2 manis yg anda dah/ingin ucapkan dulu.

    so,ketelusan/kebenaran/kekekalan/realibility/dsb of coupling akan terjwb time tu…sekiann… (tips utk laki2 yg gentle habis yg sdg/nak bercouple tu)

    komenlaaa…nak tolak terus pun takpe

  8. adiLa 23 December, 2008 at 12:05 am

    salam wbt.

    thanx iman wakil kaum adam.hehe

    nk komen ape ek? tanak tolak ape2 la.

    btol la tu..

    >>iman memeberi tips bermakna.seperti seorg yg sgt berpengalaman 8)

Leave a Reply

