Nilai pakaian anda..

“Baju ni cantik, mesti mahalkan.,” soalan yang biasa kita dengari.

Soalan saya pula, adakah semestinya yang cantik itu mahal?

Jawapan saya tidak!

Pengguna yang bijak, mesti bijak memilih.

Saya tergaru-garu kepala sendiri kalau ada yang tanya,
“Baju ni sampai tak RM50?”

Oh tidak.. bukanlah saya, jika menggunakan RM50 hanya untuk sehelai blouse-kecuali terpaksa. Saya boleh dapatkan 3 blouse dengan duit sebanyak itu.. Malah kadang-kadang lebih lagi!
(mungkin sebab itu saya jarang-jarang membeli t-shirt/baju di kolej..biasanya mencecah RM30++ untuk sehelai baju.Tak mampu la ;p)

“Ye ke..kat mana nak cari semurah tu!”.

Sekali lagi, kita kena bijak memilih. Banyak kedai yang murah..tak pun, pasar–pasar malam/pagi?

Bagi saya, tak semestinya baju yang murah itu tak berkualiti.

Kalaupun mungkin kualitinya agak rendah berbanding yang mahal-mahal, kita pula kena pandai menjaganya. Menguruskan pakaian pun ada tekniknya.

Ada antara kita tidak kisah, asalkan baju bercuci,bersih, sudahlah..

Ketika menjemur, kita lengah sahaja, tak mahu pun menerbalikkannya.

Nampak seperti remeh sahaja bab menerbalikkan baju ni.

Tapi, kita belajar sains kan..ada effectnya cahaya matahari tu pada baju. Baju berwarna akan cepat pudar kalau terlampau didedahkan dengan cahaya.
Kalau baju putih, yang itu jangan pula diterbalikkan. Baju putih lebih baik didedahkan pada cahaya panas matahari. Supaya putihnya lebih bersinar.

Tak mahu ke kita menyayangi pakaian kita.. Boleh tahan lama.
Tak perlu selalu membeli pakaian baru.

macam banyak, tapi semua baju barukah?(gambar diambil pada sem lepas)

Sehingga sekarang, ada baju sejak darjah 5 (saya memang cepat membesar~) yang masih elok dipakai lagi, dan menjadi baju sehari-harian ke kelas.
Warna tak pudar sangat, tapi bila dibandingkan bahagian dalam dan luar, memang jauh beza warnanya. Kerana yang dalam dah pudar–> terdedah kepada cahaya apabila dijemur!

Kalau nak ikutkan, memang banyak lagi baju yang boleh pakai dari sudut kualitinya, cuma masalah saiz sahaja.. =)
Bila dapat kumpul baju-baju tahun demi tahun, maka memang banyaklah koleksi baju. (ni sebenarnya nak menjawab, ramai kata saya banyak baju..Macam orang kuat shopping. Tidak pun sebenarnya. Hari raya pun kadang-kadang tak beli baju baru..Kebanyakan baju cuma diberi nafas baru sahaja)

Sayangi pakaian anda!

p/s:

Tidak pula mahu melarang anda membeli baju yang mahal-mahal. Bergantung kepada kemampuan masing-masing.

Bak kata abang, “Dah kalau duit banyak, tak kisahlah. Nak buat apa lagi,”

Cuma, sama-sama renungkan, jika duit di tangan RM50, niat kita –mesti habiskan duit ni.
Kita ingin membeli sehelai baju dan bakinya mesti disedekahkan(ini contoh sahaja). Jika baju berharga RM45, yang dapat disedekahkan cuma RM5. Tapi, katakan dapat membeli baju sebanding yang berharga RM15, berapa banyak yang boleh kita sedekahkan? Dan berapa banyak pula orang yang dapat dibantu berbanding dengan RM5?

Firman Allah dalam surah Al-Isra,17 ayat 29:

“Dan janganlah kamu jadikan tanganmu terbelenggu di lehermu,dan janganlah pula kamu menghulurkannya dengan sehabis-habisnya,kerana itu kamu menjadi tercela serta menyesal.”

Tapi, renungkan juga, tidak semestinya nilai wang sedekah yang lebih besar itu, lebih besar pula di sisi-Nya!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: