Kita berbeza..

 

Terasa, sering sahaja fikiran ini berbeza daripada orang lain.

 

Mengapa ya?

 

Ketika orang lain berfikir A, aku bukan setakat fikir B, malah C! Jauh berbeza.
Ketika orang lain kata ‘ya’, hatiku katakan ‘tidak’. Cuma kadang-kadang malu menjadi ganjil, buat-buat katakan ‘ya’. Ah, hipokritkah..?

Ya, bukan aku seorang saja begini. Ramai juga yang sepertiku. Cuma lazimnya kami golongan minoriti.

 

Terkenang memori Muslim Youth Camp, MYC.

Usai menjawab personality test, kami dipecahkan kepada 4kumpulan;
Rambai, Limau, Pisang
dan Tembikai.

Pada awalnya sedikit aneh kerana pembahagian kumpulan amat tidak sekata. Berdasarkan pengalaman-pengalaman ujian personaliti sebelum ini, tiada pernah – perbezaan yang amat ketara antara satu kempulan dengan kumpulan yang lain.

Kumpulan Rambai, ramai sekali ahlinya, melebihi 30 orang.

Sedangkan tembikai, aduhai, 11 orang je kot!

 

Antara ciri-ciri Rambai:
Fleksibel
Kreatif
Suka bekerja dalam kumpulan
Pekerjaan dan hiburan seimbang

 

Antara ciri-ciri Tembikai:
Sangat suka menganalisis
Membahaskan pandangan
Mencari penyelesaian
Menentukan nilai atau kepentingan sesuatu perkara

Maaf ya, yang si Limau dan Pisang tak mahu diulas, kerana mereka tak begitu ketara. =)
Bilangan mereka pun sedang-sedang aja..

 

Antara yang menarik perhatian, mengikut ulasan penceramah, memang setiap kali ujian personaliti ini dijalankan, di mana-mana sahaja, sama ada dalam organisasi, atau sekolah-sekolah, pasti kumpulan Rambai yang paling ramai, dan Tembikai yang palik sedikit. Wah!

Bermakna, boleh dibuat hipotesis, dalam dunia ini pun mungkin Rambai yang paling ramai, dan Tembikai yang paling sedikit.

Tambah penceramah, melihat pada ciri-ciri Rambai, mereka golongan yang mudah didekati, dan merekalah penghibur dunia ini. Tanpa mereka, sepi bumi ini. Kuantiti mereka yang ramai tidak membahayakan, kerana mereka fleksibel dan boleh bekerjasama secara berjemaah.

Malang si kumpulan Tembikai, eh tidaklah malang pun.. Agak bahaya kalau mereka ini terlampau ramai di dunia. Mereka golongan pemikir dan penganalisa yang memang diperlukan, tapi bukan dalam kuantiti yang banyak. (Adil ciptaan Tuhan ini…mungkin sebab itu kami sedikit!)

Andai terlampau ramai Tembikai, bak kata penceramah, “Tak bergerak organisasi, diorang asyik komplen je.. Asyik nak bahaskan isu je..”

Pernah terjadi di negara komunis Russia, pemerintah mengarahkan semua pemikir agar dipenjarakan. (tak tahulah cerita bentul ke tak) Kerana mereka asyik membahaskan itu ini. Letih pemerintah nak melayan agaknya. Lagi-lagi orang komunis kan..tentu banyak komen pemikir-pemikir rakyat ni..

 

Aduh, terkena batang hidung sendiri.

“Tapi, tak jalan juga organisasi tu kalau takde langsung Tembikai. Mereka biasanya pencetus. Mereka buka minda orang lain untuk berfikir daripada sudut berlainan.

Ya..mungkin ada benarnya.

Sejak kecil sangat selalu berfikir, mengapa diri sentiasa lain daripada orang lain? Mengapa mereka tidak pernah berfikir sepertiku? Adakah aku seorang saja yang aneh?

Seolah-olah diri ini terlampau agresif.. kadang-kadang reaktif. Ya, mengaku, kelemahan diri. Sedang cuba memperbaiki.

Terkadang, apabila terasa diri asyik ‘ganjil’ daripada orang lain, lebih rela menjadi pak turut. Tak mahu selalu sangat ganjil, selalu sangat pelik. Cukup-cukuplah nama sendiri, Nova Adila, yang selalu dikomplen agak ‘pelik’ bagi yang baru berkenalan.

Seperti bunyi merintih pula. Eh, tidak. Itu zaman jahiliyah dulu. Kini, syukurku seadanya pada nikmat Dia yang tak terhingga.

Indahnya dunia ini keana kita ‘berwarna-warni’. Pelbagai pendapat, pelbagai ragam. Andai semua sama..mungkin bosan juga.

Aku sendiri, tak seronok rasanya bila bercakap, orang mendengar sahaja. Bagi pendapat peribadi, seolah-olah seperti aku memaksanya mendengar, bukan kerelaannnya. Sebab itu, suka bercakap dengan orang yang suka membantah percakapanku, ataupun, setidak-tidaknya memberi pandangan mereka pula.

Andaikan ada yang membantah percakapanku, awal-awal memang sedikit geram juga, tetapi Allah saja mengetahui, betapa aku sangat suka jika bertemu dengan orang sebegitu…(kerana sangat sedikit mereka ini!)

Mereka membuka mataku. Mereka akan membuatku berfikir (memang sangat lama kalau berfikir~) dan menyebabkan tak senang dudukku. Betapa indah mereka ‘mengaktifkan’ hidupku!

Mengantuk sudah.

Oh ya btw, penceramah ketika itu ialah Al-Fadhil Ustaz Pahrol Juoi, dan Ustaz sendiri mengaku dirinya adalah dari kategori Tembikai.

Mesti disambung entri ini. Seperti cerita tergantung.

 

We’re equal, but not the same..complementing each other.
Dare to be different!

Advertisements

2 responses to “Kita berbeza..

  1. Pingback: Perbezaan kita bukan penghalangnya.. « This is My Way..

  2. burger123 24 November, 2008 at 4:47 pm

    salam. waa…boleh share game tu? ana rasa cam ana tembikai gak,, kte serupa, tapi tak sama :)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: